Hvad er Helligånden?


Et oplæg til et foredrag om Helligånden skrevet til en pinsefrokost 2. pinsedag den 6. juni 2022.

I anledning af denne pinsefrokost er jeg blevet opfordret til at sige noget om, hvad Helligånden er for noget. I mange år undrede og spurgte jeg mig selv, hvad den i grunden er for noget  den Helligånd. 

I Summit Lighthouse, hvor jeg er aktiv, bliver ordet anvendt hyppigt, men ellers taler vi i Danmark meget lidt med hinanden om den i konkret, anekdotisk form, hvor vi videregiver vores erfaringer.

Måske med god grund, for kan man overhovedet tale om den, uden at ødelægge helligheden af ens erfaring med den? Hvis den omtales med den yderste kærlighed, er det sikkert muligt. Jeg beder til, at jeg kan blive overskygget af en sådan kærlighed her i dag, så det er muligt med ord at sige noget om denne mystiske kraft eller person og dens virke. 

For mange er den meget uudgrundelig og noget, som de har rigtigt svært ved at sætte ord på og forholde sig til. Ved vi overhovedet, om vi selv kender til Helligånden? Måske har vi blot ikke fået knyttet ordet sammen med praktisk erfaring, indsigt om dens handlinger og virke i vore egne liv?

Helligånden kaldes undertiden for trøsteren. Den siges at hjælpe os ved tolkningen af bibelen og andre hellige og spirituelle skrifter, mens vi læser dem – eller når vi, under særlige omstændigheder bliver testet, erindrer passager derfra.

Da jeg for mange år siden gik til konfirmationsforberedelse, sagde præsten næsten intet om Helligånden. Og jeg havde ikke mod eller åndsnærværelse nok til at spørge ham, ”Hvad er Helligånden egentligt for en størrelse? Hvordan ytrer den sig i praksis? Kan du venligst dele med os nogle anekdotiske eksempler på Helligåndens mellemkomst, f.eks. fra dit eget liv [dvs. præstens], så vi kan få blot en smule indsigt i og forståelse for den, blot så vi kan genkende den, når vi erfarer den. Og måske endda forslag til, hvordan vi opnår mere bevidst kontakt med den?”

Vi har hørt om Helligånden som en af de tre figurer, der indgår i den kristne Treenighed: Faderen, Sønnen og Helligånden.

Måske ville præsten blot have henvist til det nye testamentes beskrivelse af pinsemiraklet. Jeg vil først gennemgå bibelens beskrivelse af Helligånden og derefter yderligere opfattelser.

Helligåndens komme med ildtunger på disciplenes hoveder på pinsedagen – som en kunstner har forestillet sig det. 

Helligåndens komme

I pinsen forkyndes disse ord i den danske Folkekirke:

ApG. 2:1-36. Da pinsedagen kom, var de alle forsamlet. Og med ét kom der fra himlen en lyd som af et kraftigt vindstød, og den fyldte hele huset, hvor de sad. Og tunger, som af ild viste sig for dem, fordelte sig og satte sig på hver enkelt af dem. Da blev de alle fyldt af Helligånden, og de begyndte at tale på andre tungemål, alt efter hvad Ånden indgav dem at sige.

I Jerusalem boede der fromme jøder fra alle folkeslag under himlen. Da nu denne lyd hørtes, stimlede folk sammen, og de blev forvirret, fordi hver enkelt hørte dem tale på sit eget modersmål. De var ude af sig selv af forundring og spurgte: »Hør, er de ikke galilæere, alle de, der taler? Hvordan kan vi så hver især høre det på vort eget modersmål? Vi parthere, medere og elamitter, vi, der bor i Mesopotamien, Judæa og Kappadokien, Pontus og provinsen Asien, Frygien og Pamfylien, Egypten og Kyrene i Libyen, vi tilflyttede romere, jøder og proselytter, kretere og arabere – vi hører dem tale om Guds storværker på vore egne tungemål." Alle var ude af sig selv, og i deres vildrede spurgte de hinanden: »Hvad skal det betyde?" Men andre spottede og sagde: »De har drukket sig fulde i sød vin."

Som barn fik jeg selv den opfattelse af Helligånden, at den tilsyneladende gjorde det muligt at tale om Kristi lære på sprog, som man ikke kendte i forvejen. Det indtryk kan man få af ovenstående tekst. En anden tolkning er, at de blev i stand til at tale om Kristi lære på de sprog, de allerede kendte. Som der står i teksten, var der mange folkeslag til stede i Jerusalem, så hvorfor skulle de lokale ikke kunne tale indtil flere sprog?

Jeg kender personligt en indisk kvinde, opvokset under yderst fattige kår, der blot har 1 års formel skoleuddannelse, men som kan tale seks forskellige indiske sprog. Hun er forældreløs og har i Indien bl.a. arbejdet som teplukker i en plantage – og som medhjælper i en indisk børnehave. Hun er meget let at holde af, men har i dette liv måske ikke opnået de højeste akademiske niveauer. 

Efter at være kommet til Danmark sammen med sin mand har hun ydermere lært sig at tale både engelsk, som hun ikke havde lært i Indien, og dansk. Hun mestrer altså i en eller anden grad at konversere på otte forskellige sprog. Var det mon anderledes i Jerusalem den gang?

I Pinsekirken, hvor der gøres en del ud af tungetale, som er en af Helligåndens gaver, er der et eksempel på en kvinde, som i tre dage var ude af stand til at tale sit eget indfødte engelske sprog og i perioden udelukkende var i stand til at tale og skrive kinesisk – et sprog hun ikke havde lært i det liv.  

Ved klik herunder kan du se, hvordan disciplene muligvis modtog Helligåndens gaver ved pinseunderet – bl.a. tungetale – i denne knap 4-minutter lange video med danske undertekster.


Op til pinsen så jeg engang en udsendelse på dansk tv, hvor herboende gejstlige fra forskellige religioner blev opfordret til at udtale sig om deres forståelse af det, der i kristendommen kaldes Helligånden. 

Det kom der forskellige tolkninger ud. Men især en buddhists tolkning fangede mig. Hans opfattelse var – sammenfattet – at Helligånden er det, der gør, at en religiøs/spirituel person kan tale til andre om den spirituelle lære, der er blevet ham/hende givet. 

Altså, at vedkommende selv kan optræde som spirituel lærer. At Ånden er med dem, er i dem. Det er en særlig initiation, hvor personens visdomslegeme bliver aktiveret, så personen ikke kun er en person, der studerer en religiøs/spirituel lære og udøver en spirituel praksis men også selv har forståelse, indsigt i og evne til at tale til og med andre om den på en måde, så denne kan nå dem, altså således at de selv kan høre, se og fatte den. Personen kan således bistå dem på deres åndelig vej. En sådan person er således selv blevet en apostel ligesom de tolv apostle.

Peters prædiken pinsedag

I Apostlenes Gerninger står videre:

Da trådte apostlen Peter frem sammen med de elleve, og med høj røst talte han til dem:

»Jøder og alle I, som bor i Jerusalem! Dette skal stå klart for jer, læg mærke til mine ord: 

Disse folk er ikke berusede, som I tror, det er jo kun den tredje time på dagen. Men her sker det, som er sagt ved profeten Joel:

Det skal ske i de sidste dage, siger Gud:

Jeg vil udgyde af min ånd

over alle mennesker.

Jeres sønner og døtre skal profetere,

jeres unge skal se syner,

jeres gamle skal have drømme.

Selv over mine trælle og trælkvinder

vil jeg udgyde min ånd i de dage,

og de skal profetere.

Jeg gør undere oppe på himlen

og sætter tegn nede på jorden,

blod og ild og kvælende røg.

Solen forvandles til mørke

og månen til blod,

før Herrens store og herlige dag kommer.

Og enhver, som påkalder Herrens navn, skal frelses.

Bertel Thorvaldsens statue fra 1833 af apostlen Peter
i Vor Frue Kirke, Københavns Domkirke. 
Foto: Lars Laursen.

Israelitter, hør disse ord: Jesus fra Nazaret – en mand, der er udpeget af Gud for jer ved mægtige gerninger og undere og tegn, som Gud gjorde gennem ham midt iblandt jer, sådan som I selv ved – ham fik I udleveret efter Guds fastlagte bestemmelse og forudviden, og ved lovbryderes hånd naglede I ham til korset og dræbte ham. Men Gud gjorde en ende på dødens veer og lod ham opstå, for han kunne umuligt holdes fast af døden. Om ham siger David nemlig:

Jeg havde altid Herren for øje,

han er ved min højre side, for at jeg ikke skal vakle.

Derfor glædede mit hjerte sig, og min tunge jublede,

ja, mit legeme skal bo i håb.

For du vil ikke lade mig blive i dødsriget,

din Hellige vil du ikke lade se forrådnelse.

Du lærte mig livets veje,

du vil mætte mig med glæde for dit ansigt.

Brødre, om patriarken David kan jeg ligeud sige til jer, at han er både død og begravet, og hans gravsted er hos os den dag i dag. Eftersom han var profet og vidste, at Gud med ed havde tilsvoret ham, at en af hans efterkommere skulle sidde på hans trone, forudså og talte han om Kristi opstandelse, da han sagde, at han ikke skulle blive i dødsriget, og hans krop ikke skulle se forrådnelse. Denne Jesus har Gud ladet opstå. Det er vi alle vidner på. Han er ophøjet til Guds højre hånd og har fra Faderen fået Helligånden som lovet, og den har han nu udgydt. Det er det, I både ser og hører. For David steg ikke op til himlene, men siger selv:

Herren sagde til min herre:

Sæt dig ved min højre hånd,

indtil jeg får lagt dine fjender

som en skammel for dine fødder!

Så skal da hele Israels hus vide for vist, at den Jesus, som I har korsfæstet, har Gud gjort både til Herre og til Kristus.«

Hvad står der andre steder i det nye testamente om Helligånden?

Jeg har fundet et udpluk af citater, hvor Helligånden i Det Nye Testamente nævnes i forskellige sammenhænge.

·  Matt 1:14. Med Jesu Kristi fødsel gik det sådan til: Hans mor Maria var forlovet med Josef, men før de havde været sammen, viste det sig, at hun var blevet med barn ved Helligånden.

·  Matt 3:11. Jeg døber jer med vand til omvendelse; men han, som kommer efter mig, er stærkere end jeg, og jeg er ikke værdig til at bære på hans sko. Han skal døbe jer med Helligånden og ild.

·   Matt 28:18. Og Jesus kom hen og talte til dem og sagde: »Mig er givet al magt i himlen og på jorden. Gå derfor hen og gør alle folkeslagene til mine disciple, idet I døber dem i Faderens og Sønnens og Helligåndens navn, og idet I lærer dem at holde alt det, som jeg har befalet jer. Og se, jeg er med jer alle dage indtil verdens ende.«

Til højre: Johannes døber Jesus. Af Carl Bloch.

·  Mark 13:10. »Først skal evangeliet prædikes for alle folkeslag. Og når de fører jer for retten, skal I ikke på forhånd bekymre jer om, hvad I skal sige; men det, som bliver givet jer i samme stund, det skal I sige; for det er ikke jer, der taler, men Helligånden.«

·  Luk 1:13. Men englen sagde til ham: »Frygt ikke, Zakarias! For din bøn er hørt. Din hustru Elisabeth skal føde dig en søn, og du skal give ham navnet Johannes. Han skal blive dig til fryd og glæde, og mange skal glæde sig over hans fødsel, for han skal blive stor for Herren; han må ikke drikke vin og øl, men han skal fyldes med Helligånden allerede fra moders liv, og mange af Israels børn skal han føre tilbage til Herren deres Gud.

Han skal gå foran ham i Elias' ånd og kraft for at vende fædres hjerte til deres børn og give ulydige et retfærdigt sind og skaffe Herren et folk, der er gjort rede.«

Udsnit fra diagrammet over Dit Guddommelige Selv
med Jesus Kristus, der repræsenterer
Kristusbevidstheden – her med den nedstigende due,
som symboliserer Helligånden.

Den gyldne sfære om hans hoved repræsenterer
hans visdomslegeme – Kristus er visdom.
© Summit University Press.

·   Luk 2:25. I Jerusalem var der en mand ved navn Simeon; han var retfærdig og from og ventede Israels trøst. Helligånden var over ham, og den havde åbenbaret for ham, at han ikke skulle se døden, før han havde set Herrens salvede.

·  Luk 10:17. De tooghalvfjerds vendte glade tilbage og fortalte: »Herre, selv dæmonerne adlyder os i dit navn." Da sagde han til dem: »Jeg så Satan falde ned fra himlen som et lyn. Se, jeg har givet jer magt til at træde på slanger og skorpioner og magt over hele fjendens styrke, og intet vil kunne skade jer. Dog, glæd jer ikke over, at ånderne adlyder jer; men glæd jer over, at jeres navne er indskrevet i himlene.«

I samme stund jublede Jesus i Helligånden og sagde: »Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige; ja, fader, for således var det din vilje. Alt har min fader overgivet mig, og ingen ved, hvem Sønnen er, undtagen Faderen, og ingen ved, hvem Faderen er, undtagen Sønnen og den, som Sønnen vil åbenbare ham for.«

Helligåndens ni gaver

I 1. Korintherbrev skriver Paulus bl.a. dette.

1. Kor. 12:4-11. Der er forskel på nådegaver, men Ånden er den samme. Der er forskel på tjenester, men Herren er den samme. Der er forskel på kraftige gerninger, men Gud er den samme, som virker alt i alle.

Det, som Ånden åbenbarer, får hver enkelt til fælles gavn.

       1.       Én får gennem Ånden den gave at meddele visdom,

       2.       en anden kan ved den samme ånd meddele kundskab.

       3.       Én får tro ved den samme ånd,

       4.       en anden nådegaver til at helbrede ved den ene og samme ånd,

       5.       og igen en anden får kraft til at gøre mægtige gerninger.

       6.       Én får den gave at tale profetisk,

       7.       en anden evnen til at bedømme ånder;

       8.       én får forskellige slags tungetale,

       9.       en anden evnen til at tolke tungetale. 

Alt dette virker den ene og samme ånd, der deler ud til hver enkelt, som den selv vil.

Helligåndens samfund – de helliges legeme

Ifølge Paulus kan alle kristne med deres særlige, unikke kvaliteter ses som aspekter af den samme Kristus/Ånd:

1. Kor. 12:12-26. For ligesom legemet er en enhed, selv om det har mange lemmer, og alle legemets lemmer, så mange, som de er, dog danner ét legeme, sådan er det også med Kristus.  For vi er alle blevet døbt med én ånd til at være ét legeme, hvad enten vi er jøder eller grækere, trælle eller frie, og vi har alle fået én ånd at drikke.

Et legeme består heller ikke kun af én del, men af mange. Siger foden: »Jeg er ikke hånd, altså hører jeg ikke til legemet,« er den dog alligevel en del af legemet, og siger øret: »Jeg er ikke øje, altså hører jeg ikke til legemet,« er det dog ligefuldt en del af legemet.

Var hele legemet øje, hvad blev der så af hørelsen? Og var det hele hørelse, hvad blev der så af lugtesansen? Gud har nu engang givet hver enkelt del dens plads på legemet, som han ville det. Hvis det hele kun var én legemsdel, hvad blev der så af legemet? Men nu er der mange lemmer, men ét legeme. Øjet kan ikke sige til hånden: »Jeg har ikke brug for dig,« eller hovedet til fødderne: »Jeg har ikke brug for jer.«

Herover: Bertel Thorvaldsens statue fra 1833 af apostlen Paulus i
Vor Frue Kirke, Københavns Domkirke. 
Foto: Lars Laursen.

Tværtimod, de lemmer på legemet, som synes at være de svageste, netop de er nødvendige, og de lemmer, som vi synes, er mindre ære værd, dem giver vi desto større ære, og de lemmer, som vi undser os ved, klæder vi med desto større blufærdighed; de andre lemmer har ikke brug for det. Sådan som Gud har sammenføjet legemet, har han givet det, som mangler ære, desto større ære, for at der ikke skulle opstå splid i legemet, men lemmerne være enige og have omsorg for hinanden. Lider én legemsdel, så lider også alle de andre. Bliver én legemsdel hædret, så glæder også alle de andre sig.

1. Kor. 12:27-31. I er Kristi legeme og hver især hans lemmer. Og i kirken har Gud sat nogle til at være for det første apostle, for det andet profeter, for det tredje lærere, endvidere nogle med kraft til at gøre mægtige gerninger, endvidere nogle med nådegaver til at helbrede, til at hjælpe, til at lede, til forskellige slags tungetale.

Kan alle være apostle? Eller profeter? Eller lærere? Kan alle gøre mægtige gerninger? Har alle nådegaver til at helbrede? Kan alle tale i tunger? Kan alle tolke tungetale? Men stræb efter de største nådegaver!

Og jeg vil også vise jer en langt bedre vej.

Kærligheden og Helligånden

Ifølge de opstegne mestres lære i Summit Lighthouse har Helligånden med den tredje stråle (Guddommelig Kærlighed) at gøre.

Paulus siger også dette:

1. Kor. 13:1-13. Om jeg så taler med menneskers og engles tunger, men ikke har kærlighed, er jeg et rungende malm og en klingende bjælde. Og om jeg så har profetisk gave og kender alle hemmeligheder og ejer al kundskab og har al tro, så jeg kan flytte bjerge, men ikke har kærlighed, er jeg intet. Og om jeg så uddeler alt, hvad jeg ejer, og giver mit legeme hen til at brændes, men ikke har kærlighed, gavner det mig intet.

Kærligheden er tålmodig, kærligheden er mild, den misunder ikke, kærligheden praler ikke, bilder sig ikke noget ind. Den gør intet usømmeligt, søger ikke sit eget, hidser sig ikke op, bærer ikke nag. Den finder ikke sin glæde i uretten, men glæder sig ved sandheden. Den tåler alt, tror alt, håber alt, udholder alt.

Kærligheden hører aldrig op. Profetiske gaver, de skal forgå; tungetale, den skal forstumme; og kundskab, den skal forgå. For vi erkender stykkevis, og vi profeterer stykkevis, men når det fuldkomne kommer, skal det stykkevise forgå. Da jeg var barn, talte jeg som et barn, forstod jeg som et barn, tænkte jeg som et barn. Men da jeg blev voksen, aflagde jeg det barnlige. Endnu ser vi i et spejl, i en gåde, men da skal vi se ansigt til ansigt. Nu erkender jeg stykkevis, men da skal jeg kende fuldt ud, ligesom jeg selv er kendt fuldt ud.

Så bliver da tro, håb, kærlighed, disse tre. Men størst af dem er kærligheden.

Helligåndens ni frugter

Og hvad kan være frugterne af Helligåndens gaver? Paulus omtaler dem i Galaterbrevet:

Gal 5:19-26. Kødets gerninger er velkendte: utugt, urenhed, udsvævelse, afgudsdyrkelse, trolddom, fjendskaber, kiv, misundelse, hidsighed, selviskhed, splid, kliker, nid, drukkenskab, svir og mere af samme slags. Jeg siger jer på forhånd, som jeg før har sagt, at de, der giver sig af med den slags, ikke skal arve Guds rige.

Men Åndens frugt er:

  1. Kærlighed
  2. Glæde
  3. Fred
  4. Tålmodighed
  5. Venlighed
  6. Godhed
  7. Trofasthed
  8. Mildhed
  9. Selvbeherskelse

Alt dette er loven ikke imod! De, som hører Kristus Jesus til, har korsfæstet kødet sammen med lidenskaberne og begæringerne. Lever vi i Ånden, skal vi også vandre i Ånden. Lad os ikke bilde os noget ind, lad os ikke tirre og misunde hinanden.

Brødre, hvis et menneske gribes i en overtrædelse, skal I, som har Ånden,

  1. hjælpe ham til rette med mildhed;
  2. og se til, at du ikke selv bliver fristet!
  3. Bær hinandens byrder, således opfylder I Kristi lov.
  4. For mener nogen, at han er noget, skønt han ikke er noget, er det selvbedrag.
  5. Enhver skal vurdere sin handling og vil så kun have grund til stolthed i forhold til sig selv og ikke i forhold til andre;
  6. for enhver skal bære sin egen byrde.
  7. Den, der undervises i ordet, skal dele alt godt med den, der underviser.
  8. Far ikke vild!
  9. Gud lader sig ikke spotte.

Hvad et menneske sår, skal det også høste: Den, der sår i kødet, skal høste fordærv af sit kød, og den, der sår i Ånden, skal høste evigt liv af Ånden. Lad os ikke blive trætte af at gøre det, som er ret; vi skal til sin tid høste, blot vi ikke giver op. Så lad os da gøre godt mod alle, så længe det er tid, især mod vore trosfæller.

Hvad siger de opstegne mestre om Helligånden?

I organisationen Summit Lighthouse har mange mestre og ærkeengle i tidens løb henvist til Helligånden i dikteringer givet gennem dens to budbringere, Mark L. Prophet og Elizabeth Clare Prophet. Disse dikteringer blev efter sigende givet gennem budbringerne ved Helligåndens mellemkomst (eng. the Agency of the Holy Spirit)

Der findes også et opslag om Helligånden i organisationens spirituelle leksikon, som er oversat til dansk her:

Til venstre: Maha Chohan, repræsentant for Helligånden.

»Treenighedens tredje person; Guds allestedsnærvær; Ildens kløvede tunger, der fokuserer Fader-Moder Gud, også kaldet den hellige ild; Livets energier, der gennemtrænger et Kosmos. I hindutreenigheden Brahma, Vishnu og Shiva svarer Helligånden til Shiva, også kendt som ødelæggeren/forløseren, pga. af hans altfortærende Kærlighed, som, når den påkaldes på de materielle planer, binder det ondes kræfter og transmuterer den bagvedliggende årsag til og virkning af menneskets misskabelser og forløser ham således fra karmas fængsel og dets mørke beboere.

Prana er Helligåndens essens, som vi optager i os ved det hellige ildåndedrag via chakraerne for at nære de fire lavere legemer. Helligånden fokuserer Fader-Moder Guds balance i den hvide ildkernes væren. Eksorcismen af fæle og urene entiteter opnås ved Helligåndens hellige ild i Kristi og JEG ER DEN JEG ERs navn. Åndens ni gaver er kræfter, der gives til Herrens tjenere til at binde død og helvede og udføre hans gerninger på jorden.

Helligåndens person og flamme er Trøsteren, som Jesus lovede ville komme, når vor Herre tog herfra – for at oplyse os, for at undervise os og for at bringe alle ting til vor ihukommelse, som elskede Jesus lærte os, både i himmelen og på jorden. Hver gang en Guds søn eller datter stiger op til JEG ER DEN JEG ERs Nærvær, stiger Helligånden ned for at udfylde tomrummet og for at øge Herrens Nærvær/tilstedeværelse på jorden. Dette er ritualet om Helligåndens nedstigning, som Jesus lovede sine disciple, da mesteren sagde, »Og se, jeg sender det, min fader har lovet jer; men bliv i byen [Jerusalem], indtil I bliver iført kraft fra det høje,« som fandt sted i pinsen.

Helligåndens ni gaver er:
  1. Visdomsord
  2. Spirituel viden
  3. Tro
  4. Healing
  5. At gøre mirakler
  6. Profeti
  7. At skelne ånder
  8. Tale forskellige tungemål
  9. Fortolkningen af tungemål
Helligånden virker gennem
det rosa aspekt af
den trefoldige flamme
i det hemmelige hjertekammer
i hjertet, som ses afbildet her til højre. 
© Summit Lighthouse.

Repræsentanten for Helligåndens flamme over for jordens evolutioner er den opstegne mester, som optager det spirituelle embede som Maha Chohan (Den Store Herre/Leder). Helligånden er Guddommens personlige upersonlighed og står ved den Firkantede Bys vestside.«
 

Du kan finde engelsksprogede videoer fra Summit Lighthouse om Helligånden, hvor budbringeren Elizabeth Clare ProphetYouTube taler uddybende om emnet. 

Bemærk: Videoklippene er alle på engelsk. Du kan du slå simultan taleoversættelse til skriftlige, engelske undertekster til. Via tandhjulet ⚙️ i afspilleren kan du endvidere vælge automatisk simultan oversættelse fra engelske til danske undertekster. Du kan også gøre underteksterne større, ændre farve, tekstblokkens gennemsigtighed m.m.

”Hvem og hvad er Helligånden?” – 1. del (56 minutter): 



”Hvem og hvad er Helligånden?” – 2. del (25 minutter): 



Maha Chohans keynote – “Homing”

Denne meditation har med Maha Chohan at gøre. Han er dén opstegne mester, der beklæder embedet, der repræsenterer Helligånden. Han tiltrækker Trøstens flamme på planetens vegne og alt liv på den – mennesker, dyr og elementaler.

Hans retræte, hvor han forankrer Trøstens flamme for verden, er underjordisk under øen Sri Lanka. Denne ø kendtes under navnet Ceylon indtil 1972, så mange henvisninger til Maha Chohan omtaler hans retræte som beliggende på det æteriske plan på Ceylon. Over det er i verdens øjne på forbjerget, hvor dette tempel ligger, en teplantage ejet af en velhavende indisk magthaver.

Virkningen af Trøstens flamme på denne ønation er åbenbar. Sri Lanka har en af de højeste alfabetiseringsprocenter blandt udviklingslande; den er det ældste demokrati i Sydasien og er kendt som ”Det indiske oceans perle,” pga. sin skønne natur, dets former, beliggenhed samt ”nationens smilende befolkning.”

Maha Chohan har nu om dage en hvid turban med en topas i dens pande, som Han benytter til at udsende Helligåndens syv stråler. Hans hår er gyldent, og Hans øjne er kendte for at være ravfarvede. Hans unikke vibration tager form af en due; det er derfor, menneskeheden begyndte at opfatte duen som et symbol på Helligånden.

Trøstens flamme er i sig selv hvid, og den bevæger sig udad for gradvist at blive rosa. Der kan også ses en gylden farve i denne flamme, pga. den formidable healende kraft indeholdt i den. Trøstens flamme på alteret i Alterværelset i templet har form som en åkande.

Hans grundtone/melodi findes i sangen, "Homing," skrevet af Teresa Del Riego. Denne udgave synges af Joan Sutherland.

Lyt til den her:


Sangteksten til “Homing”

All things come home at eventide,
Like birds weary of their roaming,
And I would hasten to thy side,
     Homing.

Oh! Dearest, I have wandered far,
From daybreak to the twilight gloaming,
I come back with the evening star,
     Homing.

Thou art my hunger and my need,
The goal and solace of my roaming,
Be thou my haven when I speed,
     Homing

Modtagelse af Helligåndens gaver

  • Inden Mark Prophet, en meget hengiven kristen og grundlægger af Summit Lighthouse, havde fuldført gymnasiet, havde han modtaget alle Helligåndens ni gaver. I dag er han den opstegne mester Lanello, der har et æterisk retræte over Bingen i Tyskland.
  • Efter sigende modtog canadiske Aimee Semple McPherson, grundlægger af og prædikant for Foursquare Church i 1920-30’erne, og som siden er blevet den opstegne mester Magda, også Helligåndens gaver. Hun var under Jesus’ mission i Israel tid kendt som Maria Magdalene – hans nærmeste discipel ifølge gnostiske skrifter – og ifølge Summit Lighthouse også Jesus’ tvillingeflamme.

Eksempler på Helligåndens virke

Kender vi til Helligånden fra vores allesammens hverdag? Eller møder vi den udelukkende under særlige spirituelle omstændigheder?

De af os, der har skullet formidle spirituel lære, viden eller rådgivning, har uden tvivl været overskygget af Helligånden, for hvordan skal den ellers kunne være ægte, og sand og være tilpasset den enkelte modtager? Det er for dem, der skal gøre dette, en rigtig god idé at påkalde mestre, ærkeengle og Helligånden, når de skal stå i en sådan situation.

En dansk buddhist blev engang på tv spurgt, hvad han mente Helligånden var for noget. Hans opfattelse var, at når man bliver i stand til selv at meddele og videregive den åndelige lære, man har modtaget – uden anstrengelse – så var man selv opfyldt af Helligånden.

Andre taler om, at de føler/mærker/opfatter en spirituel energi til stede, som andre af og til også kan erfare/se hos vedkommende. I Summit Lighthouse-regi påkalder medlemmerne dagligt spirituelle energier i henhold til videnskaben om det talte ord i JEG ER-Nærværets (Gud i den enkelte) navn til gavn for dem selv, deres kære, næste, samfundet og verdenen omkring dem.

I den vestlige verden hylder vi frihed, markedsøkonomi, udbud og efterspørgsel, den frie foretagsomhed og det at være sin egen lykkes smed. Når der er tilstrækkelig frihed for den enkelte til at udfolde sig, har Helligånden gode vilkår at virke i og kan samordne alt og alle i samfundet og økonomien.

Du kender det sikkert. Da du skulle tage en uddannelse, mødte du op det rette sted; mødte de rette mennesker, der kunne inspirere dig, vise dig vej og føre dig videre.

Har du været i job et stykke tid, kan du pludselig – uopfordret – blive tilbudt forfremmelse, udviklende kurser, forflytning m.m., som kan vise sig gavnlig for dit videre (arbejds)liv eller udvikling.

Du kan også pludselig blive tilbudt job i en anden virksomhed eller organisation, som du bliver rigtigt glad for. Det, at tingene sker på rette tid og rette sted – næsten som om en uset styrelse (Forsynet) har en finger med i spillet – kan være tegn på Helligåndens virke. Sådanne hændelser kan man gribe med taknemmelighed.

Det kan være det at møde den/de rette person(er) på det rette tidspunkt og sted. 

Et meget vigtigt begreb i denne sammenhæng er ordene carpe diem (latin), seize the day (engelsk), nutze den Tag (tysk) og grib dagen – eller på mere mundret dansk
  grib chancen, når du møder den. Med det menes at gribe muligheden, når den byder sig. Vær ikke frygtsom (men hav tillid/faith til det der sker), vær årvågen, påpasselig og ofte også hurtig, så en velsignelse (måske endda i forklædning) ikke mistes.

Samlet, oversat og formidlet af Lars Laursen, 3. juni 2022, Bagsværd.


De opstegne mestres lære givet via budbringerne i Summit Lighthouse

Oversatte bøger fra den spirituelle organisation Summit Lighthouse, skrevet af den spirituelt begavede leder Elizabeth Clare Prophet om de opstegne mestres lære, og udgivet på dansk via Forlaget Clare

Oversatte bøger fra den spirituelle organisation Summit Lighthouse, skrevet af den spirituelle leder Elizabeth Clare Prophet og udgivet på Forlaget Clare

Påkaldelse af den violette flamme til transmutation (forvandling) af personlig såvel som planetar karma er en del af løsningen her ved overgangen til Vandmandens Tidsalder.

De fleste af os har gammel negativ karma fra tidligere liv gennem årtusinderne. Her ved overgangen til Vandmandens Tidsalder er der en ekstraordinær mulighed for at balancere denne karma og få det bedste ud af den. Læs om 9 tidligere liv hos hver af 9 kendte personer fra det tyvende århundrede. Udgivet først på engelsk via den spirituelle organisation Summit Lighthouse og skrevet af den spirituelle leder Elizabeth Clare Prophet, og nu udgivet på dansk af Forlaget Clare.

Websteder

Find mange flere oplysninger om de opstegne mestres lære på disse engelsksprogede websider:

www.ArchangelLessons.com
www.AscendedMastersSpiritualRetreats.org
www.ChakraLessons.com
www.ElisabethClareProphet.org
www.ElMorya.org
www.FallenAngelsAmongUs.com
www.FindingAHigherLove.com
www.KarmaLessons.com
www.MarkProphet.org
www.MyAscendedMasters.org
www.MysticalPaths.org
www.SaintGermainOnAlchemy.com
www.StoryOfSanatKumara.com
www.VioletFlamme.com

Se og hør videoer om de opstegne mestres lære med Elisabeth Clare Prophet (engelsksproget):

www.youtube.com/c/ElizabethClareProphet-Spiritual-Leader
www.youtube.com/user/TheSummitLighthouse

Hovedwebstedet:

www.SummitLighthouse.org

Taleradio om de opstegne mestres lære:

www.SummitLighthouse.org/ascended-master-online-radio/
www.VoiceAmerica.com/show/1824/the-open-door

For et større engagement:

www.SummitUniversityPress.com
www.KeepersOfTheFlame.org
www.AscendedMasterLibrary.org
www.BookstudyGroups.org

Et spirituelt leksikon med mange begreber forklaret:

www.AscendedMasterEncyclopedia.org

Der er disse dansksprogede websteder:

www.ForlagetClare.dk - her kan du finde oversatte spirituelle bøger fra Summit Lighthouse skrevet af Elisabeth Clare Prophet.

www.SummitLighthouse.dk - Websted for Summit Lighthouse's gruppe i Hovedstadsområdet.

Du kan kontakte Summit Lighthouse i Danmark her:

  • Hovedstadsområdet: info@SummitLighthouse.dk
  • Århus og omegn: kontakt@ForlagetClare.dk

Kilder

I denne artikel er benyttet tekster fra forskellige kilder og billeder af forskellige kunstnere.

Citerede tekster

Benyttede billeder

  • Carl Heinrich Bloch (23. maj 1834 - 22. februar 1890) var en dansk maler af historiske – især kristne – motiver. Bloch indtager en væsentlig og betydningsfuld plads i dansk kunst i anden halvdel af det 19. århundrede.
  • Fotografier af skulpturer af apostlene Paulus og Peter fra Vor Frue Kirke, Københavns Domkirke, optaget den 25. november 2017 af Lars Laursen. Skulpturerne er skabt af Bertel Thorvaldsen.
  • Malerier af Maha Chohan og hjertechakraet med den trefoldig flamme er fra Summit Lighthouse, udgivet via Summit University Press.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Frans af Assisi – Den lille kirke i den store kirke

Endegyldig kur mod tobaksafhængighed fundet